Zwart-wit kader voor hoge winkelbeleving

Geplaatst op: 10/10/2017

Vatana opent nieuw winkelconcept in Overpelt

Op het nieuwe bedrijventerrein de Koel langs de Leopoldlaan in Overpelt opende Vatana afgelopen zomer een nieuwe winkel. Het gebouw springt in het oog om zijn architectuur en zijn winkelconcept. Maar ook de timing voor de bouwwerken en de samenwerking binnen het bouwteam zijn noemenswaardig.

Winkelpanden zijn vandaag niet langer de metalen schoendozen waarin de baanwinkels in de jaren ’80 en ’90 werden weggestopt. Een winkel(merk) wil zijn klanten vandaag een beleving aanbieden. “Hoeveel te meer je op je gemak bent in de winkel, des te groter de kans dat je koopt of meer koopt,” verklapt Kristof Schraepen, Infrastructuur en Facility Directeur bij Vatana. De Limburgse winkelketen opende na Paal en Waterschei in juli een derde winkelpunt in Overpelt. Zowel het concept, de architectuur als de winkelinrichting spelen maximaal in op het creëren van die klantbeleving. Het gebouw trekt de aandacht met zijn zwart-wit architectuur, zowel buiten als binnen. De gevels zijn een wisselwerking van witte panelen in architectonisch beton en beglaasde geveldelen. Een schuin lijnenspel in het betonoppervlak veraangenaamt het aanzicht van de gesloten geveldelen. Twee robuuste zwarte luifels accentueren de twee ingangen, bieden plaats voor het blauwrode logo en laten de klanten toe droog binnen te komen of naar de wagen te vertrekken. Vatana kiest er ook bewust voor om de winkelwagentjes droog binnen te stallen, niet halfweg op de parking in een overdekte stalling. “De beleving begint al bij het nemen of wegzetten van de winkelwagen,” verduidelijkt Kristof Schraepen. “We hebben hier voor een groen winkelconcept gekozen met 500 pv-panelen die 168.000 Wp aan elektriciteit kunnen produceren, doorgedreven regenwaterrecuperatie, op termijn laadpunten voor elektrische wagens en fietsen, enzovoorts. Dat zijn dingen die we straks aan onze klant vertellen via een groot videoscherm.”

Ontdekkingstocht

Eenmaal die boodschap opgepikt kom je als klant in een belevingswereld die minutieus is uitgedacht. Je wordt er niet overvallen door de aanblik van volgepropte, gebouwhoge rekken, maar krijgt een overzichtelijk beeld over de winkel. De winkelpaden, de signage tegen de wanden, de shops-in-shop, de hele aankleding brengen rust. Het concept dat Vatana samen met Creneau International uitwerkte, neemt de klant mee op ontdekking langs 320.000 artikelen, waaronder 21.000 paar schoenen. De verschillende productgroepen – kleding, reistassen, schoenen, speelgoed en kantoormateriaal kregen allemaal een eigen zone in de winkel. De verlichting en de aankleding creëren overal een sfeer aangepast aan het product. In de zone met de sportkleding staan de rekken bijvoorbeeld tegen een belijnde sportvloer, de jeansshop kreeg robuuste metalen rekken met een achterwand in doorgeslepen betonblokken. Voor de kinderen is er centraal in de winkel een reuzegroot speelhuis om zich te vermaken terwijl mama – en misschien papa – op zoek zijn naar schoenen of kleding. Het speelgoed kunnen ze zelf ontdekken. De rekken zijn bewust laag gehouden: voor het overzicht, maar ook opdat de kinderen alles goed zien. Opvallend ook, er zijn nooit lege schappen in de rekken. “Een bewuste strategie. We hebben altijd meerdere stuks op voorraad en die voorraad staat in het winkelrek. Zo heb je als klant nooit de teleurstellende ervaring dat het product waarvoor je naar de winkel kwam er niet is. Vandaar ook dat onze magazijnruimte maar 400m² groot is. Net voldoende om de wekelijkse levering vanuit het verdeelpunt te stockeren en in de winkel te verspreiden,” vertelt Kristof Schraepen. Een ander voorbeeld van het zoeken naar klantcomfort zijn de kleedkamers. Ze staan verspreid doorheen de winkel. “Zo vermijd je drukte rond de paskamers. Ook dat brengt rust in de winkelbeleving. Vanuit die optiek hebben we in de zone met badkleding en lingerie zelfs een intercom voorzien in de paskamers. Zo kun je de hulp van een verkoopster inroepen zonder dat je uit het beschermende comfort van de paskamer moet. De verkoopster ontvangt de oproep op een DECT-telefoon en kan meteen naar de paskamer komen of het gevraagde kledingstuk zoeken.”

Toegevoegde waarde

Eerder uniek is de keuze om de winkel aan te vullen met Yummi. De brasserie in het beglaasde volume van het pand is een aanvulling op de winkelbeleving. “Klanten kunnen er na het winkelen bijvoorbeeld nog terecht voor een tas koffie. Maar, het is ook een toevluchtsoord voor de mannen die doorgaans in de wagen blijven zitten als hun partner komt winkelen. Ze kunnen hier rustig de krant lezen of naar tv kijken. Wanneer ze weten dat hun man comfortabel zit, kunnen de vrouwen ontspannen winkelen … en zo blijven ze langer.

Yummi is voorzien van een volledig ingerichte keuken. Opmerkelijk is de Cashkeeper, een systeem voor automatisch betalingsverkeer. “Op die manier komt de verkoopster niet in contact met geld, waardoor ze hygiënischer met de voeding omgaat.” Daar waar de winkel een wit steeldeck-plafond kreeg, is dat van de brasserie zwart geverfd, inclusief de technieken. Ook over de windverbanden in de beglaasde zone is nagedacht. Dit zijn witte stalen kokers tussen de betonnen kolommen geworden. Daarmee wordt de structuur ondergeschikt aan de beleving.


Technische fiche Vatana Overpelt

Opdrachtgever: Immo P&C– Paal-Beringen
Ontwerp: D&A – Ham
Winkelconcept: Creneau International – Hasselt
Bouwcoördinatie: Rogebo – Heusden-Zolder
Studies stabiliteit: Willy Naessens General Contractor – Tessenderlo
Studies technieken: Rogebo en onderaannemrs technieken
Veiligheidscoördinatie en EPB-verslaggeving: Thijco – Bilzen
K-peil: 40
Vloeroppervlakte: 5 000m²
Start werken: augustus 2016
Einde werken: juli 2017
Investering: 15 miljoen euro
Hoofdaannemer: Willy Naessens General Contractor – Tessenderlo

MEER: HERFST 2017