Hyundai krijgt nieuw gebouwencomplex en eigen straat in Tessenderlo

Geplaatst op: 15/01/2018

Hyundai Construction Equipment opende zopas zijn nieuwe Europese hoofdkantoor in Tessenderlo. Het complex vond als eerste een plek op het gloednieuwe bedrijvencentrum Genebos. De vestiging moet een hoofdrol gaan spelen in de Europese verdeling van graafmachines, vorkheftrucks en wisselstukken. Voor de bouw ervan ging Hyundai in zee met studiebureau Groep Infrabo en aannemer Cordeel Hoeselt.

 

“Het doel was een ‘experience center’ te bouwen dat Hyundai aanzien geeft binnen Europa,” opent Johan Thiels, Director of Administration bij Hyundai. “Dealers en hun klanten kunnen hier de kracht van ons bedrijf ervaren en de machines uittesten. We hebben ook ruimte voorzien om opleiding te geven.” Duurzaamheid stond hoog op de prioriteitenlijst en het gebouw moest bovendien voldoen aan de huidige energievereisten. Het managementteam heeft een overzicht gemaakt van alle functies waaraan het complex moest voldoen en is daarmee naar Groep Infrabo gestapt. “We hadden al eerder samengewerkt en ook nu begreep Groep Infrabo meteen waar we naartoe wilden,” zegt Johan Thiels, die tegelijk ook go-between was tussen de Belgische bouwpartners en het moederbedrijf in Zuid-Korea. “Daar ligt de klemtoon vooral op productie en moeten bedrijfsgebouwen eerder functioneel van aard zijn,” legt hij uit. Dit complex gaat echter veel verder en voor de Koreaanse bedrijfsleiding was het niet evident om te investeren in een gebouw dat voornamelijk gericht is op verkoop en naverkoop. “Bij de aanvang van het project was er dus wat lobbywerk nodig, maar ondertussen is het tij helemaal gekeerd,” stelt Johan Thiels.

Toplocatie

Het nieuwe industrieterrein is uitstekend gelegen, vlakbij het Albertkanaal en de E313, en dus uitermate geschikt voor logistieke bedrijvigheid. Hyundai was de eerste om er te bouwen en de straat werd dan ook ‘Hyundailaan’ gedoopt. “De nabijheid van de snelweg is een grote meerwaarde omwille van de visibiliteit,” legt Geert Vanbets, gedelegeerd bestuurder bij Groep Infrabo, uit. “We hebben ons concept daar voor een stuk ook op gebaseerd door het hoofdgebouw dichter bij de snelweg te plaatsen en verder van de inrit van het domein.” Het terrein omvat verschillende gebouwen. Een groot logistiek centrum met een magazijn en kantoren, een showroom die ook dienst kan doen als evenementenhal en een trainingscenter. Daarnaast werd een deel van het terrein ook ingericht als show area of graafzone. Naar de toekomst toe werd al rekening gehouden met mogelijke uitbreiding. Groep Infrabo leverde een geïntegreerd project af en nam een boel taken op zich: architectuur, technieken, stabiliteit, omgevingsaanleg en EPB en het resultaat mag er zijn. “De architectuur mocht best wat indruk maken op de bezoekers en daar is het team zeker in geslaagd,” zegt Johan Thiels trots.

Efficiënt design

Hyundai wilde een werkomgeving op topniveau creëren die interactie tussen verschillende afdelingen en werknemers aanmoedigt. Daarom is in het kantoorontwerp gekozen voor een open structuur en vrije werkplekken zodat elke werknemer zijn gading vindt. “En het nieuwe kantoor maakt de verwachtingen ook waar,” zegt Johan Thiels, “er is een goede interactie en atmosfeer op de nieuwe werkvloer.” Groep Infrabo pakte het slim aan en werkte samen met een externe interieurarchitect voor het kantoorontwerp. “De bouwheer is een grote multinational en het complex heeft een voorbeeldfunctie dus moesten de kantoren de nodige aandacht krijgen,” verduidelijkt Geert Vanbets. Naast het esthetische aspect werd er ook veel aandacht besteed aan ergonomie. Voor het magazijn was efficiëntie de topprioriteit en werd een plan uitgedacht om de goederenflow zo vlot mogelijk te laten verlopen. “Er is een ‘inboundzone’ om containers te lossen en goederen te triëren,” licht Johan Thiels toe. “Onderdelen die onmiddellijk doorgestuurd worden gaan meteen naar de ‘outboundzone’. Onderdelen die opgeslagen moeten worden krijgen een plaats in het magazijn, waarbij goederen die frequenter verzonden worden dichter bij de outboundzone bewaard worden. Dit vernuftige ontwerp zorgt ervoor dat de trafiek in het magazijn tot een minimum herleid wordt en de efficiëntie tot een maximum.”

Innovatie troef

Voor Groep Infrabo was het Hyundai-project het eerste dat ze in BIM uitvoerden. “Omdat onze mensen het prettig vonden om te vertrekken vanuit een bestaand dossier hebben we ervoor gekozen om het Hyundai-complex een tweede keer uit te werken in BIM. De overschakeling naar tekenprogramma Revit en bouwinnovatiemodel BIM heeft veel inspanningen gevergd, maar we zijn zeer overtuigd van de voordelen ervan,” zegt Geert Vanbets. Verder werd er ook innovatief omgesprongen met technieken en materialen, geen evidentie voor een industrieel gebouw van deze schaal. “We hebben gebruik gemaakt van warmtepompen en grondwarmte, waarbij de basiswarmte uit de grond gehaald wordt en weer teruggestuurd wordt,” voegt Geert Vanbets toe. Ook de indeling van het terrein werd creatief aangepakt. Bezoekers die het terrein op rijden worden aangenaam verrast door het volumespel van de verschillende gebouwen. De buitenomgeving versterkt de architectuur nog via bepalende zichtlijnen die geënt zijn op de ingangen van de gebouwen. Elk parkeergedeelte kreeg een eigen identiteit aangemeten door het gebruik van verschillende beplanting. Blikvanger is de inkomhal aan het kantoorgedeelte, een glazen toren die oprijst als een verticaal baken. “Omdat bezoekers het terrein betreden langs de achterkant was het zeer belangrijk dat de inkom extra opviel,” duidt Geert Vanbets.

Creatief met water en gas

Het bouwteam overwon ook enkele hindernissen. Zo was de grond zeer drassig en lag het bouwterrein ook een heel stuk lager dan de weg. Er is een gigantisch grondverzet gebeurd om alles op te hogen. “Lastiger was dat er een grote gasleiding onder het terrein doorloopt,” voegt Geert Vanbets toe, “die pijplijn moet gevrijwaard blijven en dus mag er niet op gebouwd worden. We hebben de parking dan op dat gedeelte ingepland, waardoor die een atypische vorm heeft gekregen. We hebben ook een betonnen brug over de pijplijn heen gebouwd volgens de strikte instructies van de eigenaar ervan. Die extra ingrepen hebben uiteraard ook een weerslag gehad op het budget.” Om het L-vormige terrein optimaal te benutten had Groep Infrabo aanvankelijk een schuine muur voorzien in het magazijn. “Maar dat was voor de Koreaanse bedrijfsleiding ondenkbaar omdat het minder efficiënt zou zijn,” erkent Geert Vanbets. “We hebben dat euvel dus letterlijk en figuurlijk moeten rechttrekken.”

Succesformule

De samenwerking en de communicatie tussen de bouwpartners verliep zeer vlot. “Met aannemer Cordeel vormden we een bouwteam, zo konden we samen optimaliseren en probleemoplossend werken, zonder aan de visie te raken,” duidt Geert Vanbets, “Bovendien krijg je niet elke dag de kans om samen te werken met een multinational als Hyundai aan een project van die omvang. Groep Infrabo is dan ook erg trots op deze realisatie.” Johan Thiels beaamt dat en voegt er nog aan toe dat hij uitstekend begeleid werd. “De medewerkers van Groep Infrabo hebben een zeer uitgebreide kennis van het reilen en zeilen in de bouwwereld.” Voor de officiële opening maakte Hyundai meteen handig gebruik van de nieuwe showroom/evenementenhal. Dealers uit heel Europa konden het complex uitgebreid verkennen en ze waren zeer enthousiast. “Ze zien dat het distributiecentrum een meerwaarde is naar de klanten toe en een boost voor het imago van Hyundai,” zegt Johan Thiels, “Ondertussen bereikte ons vanuit Korea het bericht dat dit nieuwe Europese hoofdkwartier voortaan wereldwijd de standaard zal zijn voor Hyundai en dat is een bijzonder groot compliment,” sluit hij trots af.

Tekst: Elly Van de Velde
Fotografie: Marc Sourbron


Technische fiche Hyundai Construction Equipment Europe - Tessenderlo

Opdrachtgever: Hyundai Construction Equipment Europe - Tessenderlo
Ontwerp, studies stabiliteit en technieken, energieconsultant, EPB-verslaggeving en veiligheidscoördinatie: Groep Infrabo - Westerlo
Vloeroppervlakte: 22.328 m²
Start bouwwerken: januari 2016
Einde bouwwerken: oktober 2017
Investering: 20 miljoen euro
Hoofdaannemer: Groep Cordeel - Hoeselt
Aannemer elektriciteit: Imtech
Aannemer technieken: Maris
Grond- en bestratingswerken: Aertssen

MEER: MAGAZINE