Blikvanger aan de Ring

Geplaatst op: 09/07/2018

Wie op de ring rijdt in Hasselt kan er niet naast kijken, sinds kort opende QCI een imposant Retail complex , de vestigingen van Albert Heijn, speelgoedhandel ToyChamp, Action en Jysk vonden er hun onderdak. Het project is een ontwikkeling van QC1  NV en  een ontwerp van HVC-architecten Hasselt met als aannemer WILLY NAESSENS uit  Tessenderlo. Het bouwbudget bedroeg meer dan 11 miljoen euro

Doel van dit project was om een aantal functies die complementair zijn aan de binnenstad, te groeperen op een goed bereikbare locatie aan de grote ring van Hasselt, licht  Jules Frère van projectontwikkelaar QC1 ons toe.

Hij bevestigt wat iedereen kan vermoeden: “In zo’n project zijn de bouwtermijnen zeer ambitieus. Dus je moet heel goed voorbereid zijn en toch is er in de loop van de realisatie flexibiliteit en verandering nodig. Daarom hebben we gekozen voor een aannemer die dat intern aankon en zo weinig mogelijk afhankelijk was van onderaannemers. Bij Naessens was dat geen commercieel praatje, ze hebben dat ook waargemaakt”.

De bouwtermijn voor QC1 Hasselt liep van december 2017 tot juni 2018, wat behoorlijk kort mag genoemd worden. Zeker als je weet dat de site eerder krap is en niet altijd even vlot bereikbaar of toegankelijk. Bovendien is het een beperkte grondoppervlakte en zit je dus per definitie in de hoogte te werken. Niet eenvoudig.

Willy Naessens Tessenderlo
Dat we Willy Naessens vooral kennen van industriebouw en zwembaden, betekent niet dat ze niet actief zijn in retail. “Integendeel”, zegt Dirk De Meyer, ”wij realiseren zo’n 20% van onze omzet in bouw van winkelprojecten”.

“Het grote verschil is”, volgens De Meyer, ”dat je bij bouwen voor logistiek meestal beschikt over grote vloer- en dus werkoppervlakten, waarvan de functies evident zijn.  Je kan zelfs met andere aannemers serieel naast mekaar verder werken. Bij retail zijn er veel meer parameters die een rol spelen. Er zal beleving moeten zijn als winkels open zijn, er zal veel meer personeel in de gebouwen werken, eten, drinken, …en uiteraard zullen er zoveel mogelijk klanten komen. Als we bovendien nog zoals in dit project, in de hoogte gaan is zo’n gebouw nog veel complexer. Zowel buiten als binnen. Omdat er gewoon veel meer en andere functies van gevraagd worden en omdat de manoeuvreerruimte kleiner is”.
Daar komt nog bij dat een promotor zo’n project pas gaat bouwen als een groot deel van het volume verhuurd is. In dit geval bij 80%. Daardoor komen de eindgebruikers, de winkeluitbaters, de ketens, zich “mengen” in het bouwproces. Dat creëert heel veel interacties. Om te weten waarover men spreekt werd het hele project in 3D uitgetekend met alle uitvoeringsplannen.

En toch wil de projectontwikkelaar zo’n complex ook maximaal modulair houden. Als er op termijn andere huurders moeten komen, hebben die ook weer hun vereisten. Daarom is de hele binneninrichting in lichte wanden opgezet.

Het is een enorme uitdaging wanneer ook de technische teams van de huurders op het terrein verschijnen. Een afbouwcoördinator moet dan als een soort luchtverkeersleider vanuit de controletoren, het werfverkeer in goede banen leiden. Om zowel voor veiligheid te zorgen als om tijdverlies te vermijden.

Baken aan de Ring
“De kenmerkende pure architectuur vormt een duidelijk herkenningspunt langs de grote ring. Het gebouwencomplex van 13.000 m2 vloeroppervlakte bestaat uit een centraal atrium waarrond over meerdere verdiepingen 7 winkelruimtes verspreid liggen met vestigingen van Albert Heijn, Action, Jysk, Toychamp, … “zegt architect Rik Van Com.

Verder bevat het complex een indoor entertainmentpark met restaurant, maar ook diverse technische lokalen, kantoren, sociale ruimten voor zo’n 175 personen, een laad- en losruimte. Een ruime parking voor een 320 auto’s en 325 fietsen.
Het ruimtelijk uitvoeringsplan voorzag immers in gevels van 10 meter hoog, veel beglazing en een grote fietsenstalling.

Hout en beton zijn opvallende materialen in dit project. Het hout werd gebruikt voor de gevelbekleding en geeft een ritme aan de aanblik. Je krijgt er ook een zachtere uitstraling door en het lijkt niet op zo’n typische baanwinkel. Omdat het ook geen baanwinkel is.

Het hout is bovendien niet geïmpregneerd, maar alles is compleet brandveilig gemaakt door een gevelsprinklerinstallatie. 

Nieuw prefabbetonproduct 
Aannemer Willy Naessens leverde een opmerkelijk betonproduct. Met name voorgespannen welfsels van 50 cm dik.  In dit project hadden die een lengte van 16,5 m voor een nuttige vloerbelasting van 1000kg/m². Dit betekent dat je in de parking een 2 parkeerplaatsen en de rijweg tussenin kan bouwen met 2 kolommen, wat veel meer parkeergemak oplevert dan in een normale situatie waarbij om de 10 meter al een volgende kolom staat. Met deze welfsels gaan ze 60% verder.

Dirk De Meyer van Willy Naessens: “Dat vertaalt zich niet alleen in minder kolommen, maar ook in minder balken, ook op de verdiepingen +1, +2 en +3”.

Deze gewelven zijn een vrij recent product dat gemaakt wordt in 1 van de 11 fabrieken voor prefabbeton van de Willy Naessens Group. Die leverden trouwens in dit bouwproject nog andere prefabbetonproducten zoals kolommen, balken, gewelven, wanden, lift- en trapkokers en trappen zelf.

“Het transport is wel iets complexer”, zegt De Meyer, ”omdat het lange, dikke en zware gewelven zijn. Ook op dat gebied was deze site een uitdaging. Wij hebben ook onderzocht of transport over water mogelijk was, omdat we hier vlakbij het Albertkanaal liggen, maar de logistieke puzzel wat net iets te complex. Zelfs een beetje onzeker. Maar prijstechnisch lagen bij logistieke modi bij mekaar in de buurt”.

MEER: ZOMER 2018